Linge3: 192. Opheusden - Tiel at EveryTrail
Aan de ene kant lang en saai om langs de obstakels van sporen en
snelwegen te geraken. Aan de andere kant fascinerend om te zien hoe de
mens de omgeving naar zijn hand heeft gezet. Van de Linge zien we deze
tocht relatief weinig. Via bruggen stippen we het water aan. Alleen aan
het eind bij Zoelen lopen bij we er weer langs.
We beginnen bij het station
Opheusden en moeten de Linge verlaten om over de Betuweroute en de A15
te komen. Het is een beetje verwarrend, maar er zijn twee sporen: De ene
heet de Betuwelijn, waarover passagiers vervoerd worden, de andere heet
Betuweroute waarover het goederentransport plaatsvindt. Beide lijnen
vergezellen de Linge over een grote afstand. De Betuwelijn is eigenlijk
nog niet zo oud en dateert van 1882 en heeft een flinke bijdrage
geleverd aan de ontsluiting van de geïsoleerde Betuwe. We vergezellen de
lijn van Elst tot aan Gorinchem. Verschillende spoorwegmaatschappijen
exploiteren de lijn (NS, Synthus, Arriva), die tussen Elst en Tiel
door diesels wordt bediend. De rest van de lijn is elektrisch, Om zo
goedkoop mogelijk op dit spoor te reizen moet je vooral niet de ov-chip
gebruiken (2013), want je betaalt iedere vervoerderswissel het
opstaptarief. De kortingskaart werkt alleen goed door een papieren
kaartje te kopen via automaat of internet. Heel fuzzy dus dit OV-systeem
in Nederland.
De Betuweroute is de nieuwste goederenspoorlijn, die
vanaf Zevenaar naar de Rotterdamse havens loopt. De Linge loopt er dus
in de volle lengte langs. Vanaf 2007 zijn de treinen er gaan lopen. Op
dit moment is het nog vrij rustig op de baanvakken van deze peperdure
spoorlijn. Dat komt vooral ook omdat de aansluiting in Duitsland nog
niet optimaal is. Er rijden speciale locomotieven om het speciale
voltage van 25kV (50Hz) te kunnen gebruiken. In Europa zou dat de
standaard moeten worden, maar ik vrees dat we dat niet meer zullen
meemaken. Nederland is sowieso een vreemde eend in de bijt met zijn
1500V gelijkspanning op het hoofdnet.
De andere route die we
voortdurend kruisen is de A15. De autosnelweg loopt van de Maasvlakte
naar Enschede, waarbij de snelweg rond Zevenaar ontbreekt. Misschien
komt dat ooit nog eens. Op de snelweg word je verward door de maximum
snelheid, die soms 130km/h, soms 120km/h of soms 100km/h is. Je moet dan
ook nog op je horloge kijken, want tussen 19:00 en 6:00hr gelden er
weer andere snelheden. Onze etappe passeer de snelwegen driemaal,
waarbij de soms de taluds beklimmen via het gras en soms via een trap
(bij Zoelen,Tiel).
Een belangrijk obstakel vormt ook het Amsterdam
Rijnkanaal. Het is in tussen Wijk bij Duurstede en Tiel ) `ja, ja
allebei Hanzesteden!' volledig nieuw uitgegraven en met zijn 120m
breedte geschikte voor 4baks duwvaart. Het is interessant te vermelden
dat één van Nederlands meest notoire oorlogsmisdadigers Anton Mussert,
aan de wieg heeft gestaan van de plannen van dit kanaal. Hij kwam op het
idee om het peil tussen Amsterdam en de Lek op één niveau te brengen om
zo het kanaal hiertussen sluizenvrij te houden. We passeren het kanaal
bij Tiel-Zoelen. Het talud kan hier NIET genomen worden, je moet hier
2km omlopen, want de hoge hekken (2 stuks met prikkeldraad) zijn
onneembaar. De Linge stroomt hier onder het kanaal door en begint na
Zoelen en Tiel eindelijk een echte rivier te worden. Overigens Zoelen is
een mooi beschermd dorp met kasteel en witte huizen. Aan de andere kant
van de Linge is er Tiel. Één van de oudste steden van Nederland die net
zoals Nijmegen aan de Waal ligt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten