vrijdag 20 december 2013

De Linge: Langs Betuweroutes

Linge3: 192. Opheusden - Tiel at EveryTrail

Aan de ene kant lang en saai om langs de obstakels van sporen en snelwegen te geraken. Aan de andere kant fascinerend om te zien hoe de mens de omgeving naar zijn hand heeft gezet. Van de Linge zien we deze tocht relatief weinig. Via bruggen stippen we het water aan. Alleen aan het eind bij Zoelen lopen bij we er weer langs.
We beginnen bij het station Opheusden en moeten de Linge verlaten om over de Betuweroute en de A15 te komen. Het is een beetje verwarrend, maar er zijn twee sporen: De ene heet de Betuwelijn, waarover passagiers vervoerd worden, de andere heet Betuweroute waarover het goederentransport plaatsvindt. Beide lijnen vergezellen de Linge over een grote afstand. De Betuwelijn is eigenlijk nog niet zo oud en dateert van 1882 en heeft een flinke bijdrage geleverd aan de ontsluiting van de geïsoleerde Betuwe. We vergezellen de lijn van Elst tot aan Gorinchem. Verschillende spoorwegmaatschappijen exploiteren de lijn (NS, Synthus, Arriva), die  tussen  Elst en Tiel door diesels wordt bediend. De rest van de lijn is elektrisch, Om zo goedkoop mogelijk op dit spoor te reizen moet je vooral niet de ov-chip gebruiken (2013), want je betaalt iedere vervoerderswissel het opstaptarief. De kortingskaart werkt alleen goed door een papieren kaartje te kopen via automaat of internet. Heel fuzzy dus dit OV-systeem in Nederland.
De Betuweroute is de nieuwste goederenspoorlijn, die vanaf Zevenaar naar de Rotterdamse havens loopt. De Linge loopt er dus in de volle lengte langs. Vanaf 2007 zijn de treinen er gaan lopen. Op dit moment is het nog vrij rustig op de baanvakken van deze peperdure spoorlijn. Dat komt vooral ook omdat de aansluiting in Duitsland nog niet optimaal is. Er rijden speciale locomotieven om het speciale voltage van 25kV (50Hz) te kunnen gebruiken. In Europa zou dat de standaard moeten worden, maar ik vrees dat we dat niet meer zullen meemaken. Nederland is sowieso een vreemde eend in de bijt met zijn 1500V gelijkspanning op het hoofdnet.
De andere route die we voortdurend kruisen is de A15. De autosnelweg loopt van de Maasvlakte naar Enschede, waarbij de snelweg rond Zevenaar ontbreekt. Misschien komt dat ooit nog eens. Op de snelweg word je verward door de maximum snelheid, die soms 130km/h, soms 120km/h of soms 100km/h is. Je moet dan ook nog op je horloge kijken, want tussen 19:00 en 6:00hr gelden er weer andere snelheden. Onze etappe passeer de snelwegen driemaal, waarbij de soms  de taluds beklimmen via het gras en soms via een trap (bij Zoelen,Tiel).
Een belangrijk obstakel vormt ook het Amsterdam Rijnkanaal. Het is in tussen Wijk bij Duurstede en Tiel ) `ja, ja allebei Hanzesteden!' volledig nieuw uitgegraven en met zijn 120m breedte geschikte voor 4baks duwvaart. Het is interessant te vermelden dat één van Nederlands meest notoire oorlogsmisdadigers Anton Mussert, aan de wieg heeft gestaan van de plannen van dit kanaal. Hij kwam op het idee om het peil tussen Amsterdam en de Lek op één niveau te brengen om zo het kanaal hiertussen sluizenvrij te houden. We passeren het kanaal bij Tiel-Zoelen. Het talud kan hier NIET genomen worden, je moet hier 2km omlopen, want de hoge hekken (2 stuks met prikkeldraad) zijn onneembaar. De Linge stroomt hier onder het kanaal door en begint na Zoelen en Tiel eindelijk een echte rivier te worden. Overigens Zoelen is een mooi beschermd dorp met kasteel en witte huizen. Aan de andere kant van de Linge is er Tiel. Één van de oudste steden van Nederland die net zoals Nijmegen aan de Waal ligt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten